Thursday, November 23, 2006

Pijnboompitten

Ooit heb ik zelf pijnboompitten uit een pijnboomappel gehaald en gekraakt. Wie dat ooit heeft gedaan, weet waarom pijnboompitten duurder zijn dan bijv. pinda's. Het is echt een rotklusje. Als je de zaden eindelijk tussen de harde schubben van de pijnboomappel uit hebt zitten ze nog in een harde zwarte bast. Die moet je stukmaken, het liefst zonder dat je de pit plet. Je krijgt er vieze zwarte handen van en die willen dan ook nog moeilijk schoon. Wat is het dan heerlijk dat je ze tegenwoordig overal gepeld kunt kopen tot en met de Aldi toe. En ook lang niet meer zo duur als vroeger.☺
Ze zijn voor veel dingen te gebruiken, geroosterd in salades, gemalen als onderdeel voor een korstje op lamsbout of ander vlees....ach keuze te over. Ik heb voor een zoete toepassing gekozen. Het recept komt van de site van King Arthur. Ik had ze al eens eerder gemaakt en ze vielen toen zeer in de smaak.

Pignoli
(± 24 koekjes)

225 g marsepein
50 g suiker
snufje zout
1 tl amandelextract
3 druppels citroenolie (of wat rasp)
50 g amandelmeel
1 eiwit
± 200 g pijnboompitten

Verwarm de oven voor op 160 ºC.
Mix marsepein, suiker, zout, amandelmeel en smaakmakers tot een kruimelig mengsel. Voeg dan het eiwit toe en meng tot het een gladde mix is, maar niet te zacht.
Doe de pijnboompitten in een diep bord. Neem steeds een theelepel van het marsepeindeeg, maak er een balletje van en rol het door de pijnboompitten zodat ze rondom bedekt zijn met pitten. Je kunt dat ook in je handen doen. Leg alle balletjes iets van elkaar op een bakplaat met bakpapier.
Bak de koekjes in de voorverwarmde oven 25-30 min totdat ze lichtbruin zijn.
Laat ze even op de plaat afkoelen en daarna op een rooster.

7 comments:

Anonymous said...

Oh wat een recept. Volgens mij kreeg ik ooit van jou het recept van cantuccini s en dat is hier in huis nog steeds een toptractatie. Deze gaat daar zeker bij komen, heel heel erg bedankt.

Groetjes Truus

Anonymous said...

Those look like such sweet pine nut balls!!

Lien said...

Hi tanna, so nice to 'see' you here. sorry it's in dutch. But you can find the recipe for these cookies on the King Arthur site (they're called pignoli cookies overthere).
I'm thinking about making the site in english, both english/dutch or another one in english...but it takes so much time already (complete addicted!), so I'm not sure yet.
Beside that my english is not that varied or good that it'll write as quick as dutch...so it stays in consideration for the time being. I'll let you know when it turns english. I read your and other english blogs often, they're very good.

Karen Baking Soda said...

Weet je waar ik aan moest denken bij de titel? Dat verschrikkelijke -en komische- cabaret liedje van Hans Teeuwen waar wij een vakantie lang in Italië lol van hebben gehad. Allemaal 3-lettergreep woorden met een melige rijm erop, waaronder Pijn Boom Pit, Pijn Boom Pit.... auto-ritten lang hebben we ons vermaakt met variaties, de een nog flauwer dan de ander!
Ehh en heerlijk koekjes dat wel!

Anonymous said...

Ik ben dus ook zo'n gek die zelf pijnboompitten uit de appels heeft zitten pulken. Ik heb nu ruim 1 kg. ongekraakt.Hoe moet ik ze kraken???
Voor een notenkraker zijn ze te klein, met een hamer vermorzel je ze .
Ik heb het zelfs met een knoklookpers geprobeerd.
Help....!!!

Lien said...

O wat dapper...een hele kilo nog wel! Is je knoflookpers nog wel heel?
Ik heb het toen wel met de notenkraker gedaan. Het hangt van het model notenkraker af. Soms zit halverwege een stukje dat bij sluiten ook tegen elkaar komt en daar kan het pitje dan tussen. Anders zou ik gewoon eens even in de gereedschapskist gaan zoeken naar een geschikt tangetje, met een platte 'bek'. Of een heel klein hamertje en voorzichtig tikken?? Heel veel succes!!!

Sis said...

Het is inmiddels 2013 en de pijnboompitten zijn helaas schrikbarend duur geworden.
Jammer want ik vind ze heerlijk door rauwe bleekselderij salade bij de pasta.
Ik ga denk ik toch zelf maar eens op zoek naar een paar mooie dennebomen.