Saturday, November 11, 2006

De buit van de koning (2)

Een ander pak meel wat ik gewoon moest hebben uit nieuwsgierigheid is 'Graham flour'. Grappig is terwijl dit stukje in voorbereiding was, Baking Soda op haar blog 'Bake my day' het ook over het wat en hoe van o.a. Graham flour had. De ondertitel van het meel is 'Whole wheat pastry flour' en dat lijkt me ook zeer toepasselijk, het is zo mooi superfijn gemalen, dat je er fijn korstdeeg en koekjes van zou kunnen maken.
Hier een foto van Graham four en ons gewone volkoren meel ter vergelijking.

Wederom uit het boek van Mrs. Hensperger 2 broden met Graham brood gebakken. Niet van puur meel, maar alla. Hieronder het Graham Indian Bread (met maismeel en bloem).

En het Graham bread (met het meeste wit meel erbij)

Er zullen vast mensen zijn die het raar vinden om zo wat meel over te laten komen uit de V.S. Ik bedoel je kunt je hier toch prima redden...en dat is ook zo. Ik had me ooit tot doel gezet om alles uit dat dikke boek van Beth Hensperger te gaan bakken. Nou ben je daar wel even zoet mee omdat er meer dan 300 recepten in staan. En je komt op een gegeven moment brood tegen met bijv. white whole wheat flour of graham flour en die kan je dan niet maken, omdat je daar gewoon niet aan kunt komen. Tot nu dan. Het voornemen om alles uit het boek te bakken, stamt nog uit de begintijd zal ik maar zeggen, toen ik nog niet zoveel boeken had. Heel wat boeken later kom ik vaak niet meer aan bbm-bakken toe. Maar ik ben het toch niet vergeten en kon het mede daarom de kans niet voorbij laten gaan om wéér een paar broden verder te komen. Diverse hoofdstukken heb ik ondertussen helemaal klaar, maar er is nog heel wat te gaan......

Nou heb ik natuurlijk niet alleen maar meel besteld -voor de mensen die daar nieuwsgierig naar waren- maar nog wat soorten baking chips (cherry, cinnamon en butterscotch), applepie spice, een zak gedroogde zoete kersen, diverse oliën (anijs-, lime-, lemon-, peppermintoil), wat smaakmakers (kersen, framboos, butterscotch, coconut). Een handig plastic mes om taart mee te snijden als het nog in een teflonbakblik zit. Een dough slasher, waar je makkelijk mee in je brooddeeg kan snijden om het een mooi aanzien te geven en goed te laten rijzen. Nog wat dry buttermilk powder, cocao butter... nou dan heb ik ook al bijna alles gehad geloof ik.

Tot slot nog de baker´s couche, een enorm stevige naturel linnen doek om ambachtelijk brood tussen te laten rijzen, zoals ciabatta, stokbrood en andere speciale broden. Je hoeft niet meer kilo's meel te doen op gewone theedoeken en alles vast te zetten met wasknijpers en steuntjes erachter te zetten. Dit blijft dus gewoon zitten. Erg handig.Ach ja het is jammer dat het zo omslachtig is om er wat te bestellen, maar zo houden we nog wat te dromen over....een reisje naar Vermont.....

7 comments:

Karen Baking Soda said...

Inderdaad Lien, jouw Amerikaanse Graham is een verre neef van mijn Zweedse Graham...zoals je al zei is die van mij veel grover gemalen! Nu begrijp ik ook waarom die Amerikaanse blogbuddies het hebben over whole wheat want daar lijkt dat van jou weer meer op. Het Zweedse is grover, en met meer herkenbare stukjes rolled oats en "schilletjes" in.
Wat goed joh, die couche. Wat ik zo opmerkelijk vind is dat in Amerika zoveel dingen makkelijk verkrijgbaar zijn in gewone winkels, hier moet je zowat een geheime relatie aangaan met een bakker om aan professionele spullen te komen, ::grijns::

Anonymous said...

Hola, jullie hebben het, relatief dan, nog makkelijk... hier in Spanje gebruikt de doorsnee dorpsbakker maar 3 soorten meel: wit, soort licht volkoren en een soort licht volkoren met kleine stukjes sojaboon erin... voor maismeel, roggemeil of fijn sojameel, moet je bij de reformzaak zijn en betaal je je dus blauw aan kleine zakjes van een pond... Maar goed, met muësli, havervlokken, sesamzaad en niet te vergeten geroosterde zonnebloempitten is het ook leuk variëren! Groetjes vanuit Spanje.

Lien said...

Hoi Richelle, leuk dat je langskomt,nou je hebt gelijk hoor, we hebben hier niets te klagen. en er komt ook steeds meer en makkelijker beschikbaar, want bakken is toch booming business hier.
Maar ja als je uit amerikaanse boeken bakt kom je weer dingen tegen die hier niet voorhanden zijn en dan wordt je toch nieuwsgierig hè?!

Anonymous said...

Ik wil zo graag haverkoekjes gaan maken, maar weet niet wat de ingredienten betekenen. Kunnen jullie mij daar uithelpen?

rolled oats= ...?????..havermoutvlokken
oat bran = havervlokken ...????......

Ik heb beiden nodig voor het recept. De havervlokken heb ik al in huis, zo ook het volkorenmeel, maar nu nog de oat bran en rolles

Hoor graag van jullie,

hartelijke groet, ramona

Lien said...

hoi ramona,
Rolled oats zijn havervlokken (ze bedoelen meestal niet havermoutvlokken, die zijn voorgestoomd en kleiner gehakt en in amerikaanse boeken staat er dan vaak bij quickoats als ze die bedoelen).
Oatbran zijn haverzemelen. Beiden in ieder geval verkrijgbaar bij een natuur(bio)winkel.
Succes met de koekjes!!

Taco Verhoef said...

Waar heb je die Graham dan vandaan, want ik probeer het te bestellen in Amerika, maar dat lukt me dus niet.

Lien said...

het komt van King Arthur Flour uitde VS (dat stond in het berichtje "De buit van de koning I")http://notitievanlien.blogspot.com/2006/11/de-buit-van-de-koning-1.html